​כלים להתמודדות עם כעס – עזרה עם טיפול בכעסים לילדים

כעס הוא רגש שכולנו מכירים וקשה מאד למצוא אדם מבוגר שלא חווה כעס בעבר וסביר להניח, שחווה אותו בתדירות ובעוצמה כזאת או אחרת גם בהווה.

למרות שמדובר ברגש קשה ולא נעים שיש לו קונוטציות שליליות, חשוב להבין, שביסודו של דבר מדובר בתגובה אנושית טבעית, בריאה ולגיטימית, כל עוד היא אינה באה לידי ביטוי בצורה שפוגעת באדם החווה אותה או בסביבתו וכל עוד היא מתפוגגת אחרי זמן סביר ואינה גורמת למשקעים ולפגיעה מתמשכת בתפקוד וברווחה האישית הפיסית, הנפשית והרגשית של הכועס.

הכעס הוא רגש משני. כלומר, רגש ש”יושב” על רגש אחר, שהוא הרגש הראשוני.

רגש ראשוני הוא תגובה אוטומטית ואפשר לומר הישרדותית, לאירוע או למצב מסוים. פחד למשל, הוא דוגמא קלאסית לרגש ראשוני. הוא מתעורר בתגובה למצב מאיים או מסוכן, במטרה לאפשר לאדם להתרחק מן הסכנה או להיערך להתמודדות עמה.

רגש משני, הוא כזה שמתעורר בעקבות פרשנות שאדם מספק לאירוע ולרגש הראשוניים ופעמים רבות מהווה גם אסטרטגיה להתמודדות עם הרגש הראשוני.

לדוגמא, אדם שמלגלגים עליו ופוגעים בכבודו, עלול לחוות תגובה ראשונית של השפלה ושל חוסר אונים. בהמשך, עלול להתעורר בו כעס ואפילו זעם כלפי עצמו ו/או כלפי מי שפגע בו.

התעוררות הכעס יכולה להיות אוטומטית, לקרות תוך רגעים מעטים ולהביא את הנפגע להגיב בכעס כלפי הפוגע באופן מידי, או, להימשך זמן רב יותר ולהתעורר בדיעבד, לאחר שהנפגע כבר אינו נמצא בתוך הסיטואציה. 

כך או אחרת, הכעס הוא תוצר של רגש אחר ולא תוצר ראשוני של החוויה. ההבנה הזו חשובה ומהותית כאשר ניגשים לטפל בכעס. ילדים, אף יותר ממבוגרים עלולים לסבול מבעיה של ויסות כעסים ושל התנהלות עם רגש זה, מהסיבה הפשוטה שעדיין אין להם את הבשלות הרגשית ואין בידיהם את ארגז הכלים שיש לאדם מבוגר, אשר מסייע לו להתמודד עם מצבים בדרכים אחרות ואדפטיביות יותר.

היכולת להבין סיטואציה לעומקה ולקחת בחשבון את כל מרכיביה, יחד עם היכולת להבין מניעים של אחרים וכיצד ומדוע הם באים לידי ביטוי בתוך הסיטואציה, הן יכולות משמעותיות ביותר המאפשרות התמודדות עם כעס. ילדים, ובעיקר ילדים צעירים, עדיין אינם מצוידים ביכולות הללו ולכן, התמודדות עם כעס אצל ילדים שונה מאשר אצל מבוגרים והדרכים שמסייעות בהקניית ניהול כעסים לילדים, הן שונות בהתאם.

 

מדוע ילדים כועסים? הסיבות העיקריות לכעס אצל ילדים

מי לא מכיר את התפרצויות הזעם של ילדים קטנים, שמתאפיינות בבכי קולני, בצעקות, ברקיעה ברגליים, השתטחות על הרצפה וסירוב מוחלט להיענות להפצרותיו של ההורה ולניסיונות ההרגעה והפיוס שלו?

התקפים אלה מתחילים בדרך כלל סביב גיל שנתיים. הגיל שבו פעוט מתחיל לפתח עצמי נפרד משלו ולגבש את עצמאותו ואת הביטחון העצמי שלו. 

הכעס העוצמתי במקרה זה נובע, מהפער הגדול בין התלות הגבוהה של הילד בהוריו, לבין הרצון שלו להחליט דברים לבד ולבצע אותם בעצמו. כלומר, זהו כעס שיושב על רגש ראשוני של תסכול.

חוסר היכולת של ילדים לדחות סיפוקים, היא גורם נפוץ נוסף להתעוררות של כעס וכך גם קנאה טבעית בין אחים, שמעוררת מריבות וכעסים על דברים שעשויים להיראות זניחים למדי בעיני ההורים.

בנוסף לאלה, יש כאן גם עניין של למידה:

  • כאשר הסביבה ממהרת לפייס ולרצות את הילד הכועס, הוא לומד שכעס משרת את מטרותיו ומסייע לו להשיג את מבוקשו.
  • כאשר ילד גדל בסביבה של אחרים משמעותיים שעושים שימוש רב ויום-יומי בהתנהגות ובביטויים של כעס, הוא מסגל לעצמו את אותה התנהגות על דרך החיקוי.

 

טיפול בכעסים אצל ילדים – עקרונות בסיסיים

יש כמה מישורים שבהם ניתן לסייע לילד לווסת כעסים ולהתמודד עם כעס:

  • ​חשוב שההורה יהיה מודל לחיקוי וילמד בעצמו להגיב כפי שהיה רוצה שהילד יגיב. שליטה בכעסים מול ילדים היא אחד הצעדים הבסיסיים שחשוב לסגל כהורים, משום שבלתי אפשרי וגם לא הוגן, לצפות מילד לווסת את הכעס, כשההורה שמולו אינו מסוגל לעשות זאת.
  • יש לחזק ולעודד התנהגות רגועה, או כל התנהגות אחרת שמעוניינים לשמר אותה.
  • יש ללמוד כהורים וגם ללמד את הילד, לזהות סימנים מוקדמים להתעוררותו של הכעס ולהגביר את המודעות לטריגרים שלו.
  • לתת לילד פתרונות חלופיים להתמודדות עם רגשות ועם קושי רגשי, שיאפשרו לו לבטא את עצמו בצורה אדפטיבית יותר, מבלי לצבור רגשות קשים ומשקעים רגשיים.
  • ללמד את הילד להכיל ולקבל את תחושת חוסר הנוחות שמתעוררת בו ולהשתהות עמה, באופן שיאפשר לו להשיג מרווח זמן בין התעוררות הרגש לבין התגובה ולא להגיב באופן אוטומטי ומידי. מרווח הזמן מאפשר עיבוד ראשוני של הרגש וראייה צלולה יותר ובעקבותיהם, תגובה מתונה ומותאמת יותר.
    אפשר להקביל את זה לערבוב של קופסת מים מלאה בנצנצים. לוקח זמן לנצנצים לרדת ולשקוע שוב לתחתית הקופסה ולמים להפוך לצלולים ושקופים. באותו אופן, הכעס מטלטל אותנו וגורם למים להיות עכורים ולראייה לנו להתעוות. דרוש לנו זמן להירגע מעט כדי לשוב ולשקול דברים באופן צלול ורגוע.

 

בואו למצוא את המטפל המתאים ביותר לכם ולילדכם באתר “הקהילה”

הַקְּהִלָּ”ה הישראלית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT הוקמה בשנת 2018 ומקבצת תחתיה יותר מאלף מטפלים ואנשי מקצוע.

באינדקס המטפלים באתר שלנו, תוכלו למצוא מטפלים מכל רחבי הארץ, ביניהם כאלה המתמחים בטיפול בילדים ובמשפחות.

הנכם מוזמנים לגלוש, לקרוא, לחקור ולהתרשם מהאפשרויות הרבות שאנו מעמידים לרשותכם ובעיקר להבין, שיש פתרון ויש איך לעזור לילדכם להתמודד בצורה טובה יותר ולהקל על סבלו.

צרו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה:

באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »