​ספר עזרה עצמית – ספרי עזרה עצמית מומלצים

ספרי עזרה עצמית הם קטגוריה פופולרית וענפה ביותר בעולם ספרי ההדרכה וממלאים מדפים שלמים בחנויות הספרים.

הם מהווים כלי זמין וידידותי למשתמש ומאפשרים לכל אדם גישה פשוטה, נוחה וזולה לתכנים, שיטות וכלים טיפוליים במגוון עצום של תחומים, אך חשוב להבין, שלא בכל מקרה הם הפתרון המומלץ להתמודדות עם בעיות או מצבים מסוימים ובמקרים רבים לא כדאי להסתמך עליהם באופן בלעדי כתחליף לתהליך טיפולי עם מטפל מקצועי.

הסיבה לכך היא, שספר אמנם יכול להעביר מידע, להרחיב את הידע של המטופל בנוגע לבעיה שהוא מתמודד עמה, להציג בפניו כלים להתמודדות עמה ודרכים ליישום ולתרגול שלהם, אך הוא אינו יכול לספק כמה דברים אחרים שהם קריטיים להצלחתו של טיפול ושניתן להשיג אותם רק באמצעות טיפול מקצועי:

  • זווית מבט רחבה על הבעיה, המתאפשרת בזכות ניסיונו המקצועי של המטפל והמפגש שלו עם מקרים רבים, עם מגוון מבנים אישיותיים של מטופלים, עם מכשולים ועכבות שצצים לאורך התהליך הטיפולי ועם אופני התנגדות והתמודדות שונים.

  • תמיכה, עידוד וחיזוק לאורך הדרך – גם ברגעי קושי ומשבר.

  • התאמה של קצב הטיפול ושל חשיפה לתכנים מסוימים למצבו הנפשי של המטופל ולרמת המוכנות שלו.

  • התאמה אישית של תהליך טיפולי, השואבת ידע וכלים מתוך יותר מגישה טיפולית אחת ועושה אינטגרציה בין שיטות טיפול שונות כדי למקסם את התוצאות הטיפוליות בהתאם לצרכיו, מגבלותיו ורצונותיו של המטופל.

  • יכולת להציע דרכים חלופיות להתמודדות עם בעיות, כאשר “דרך המלך” אינה משיגה את התוצאות הרצויות.

  • ידע מקצועי רחב והבנה מעמיקה של השיטה הטיפולית, המאפשרים להתגבר על פרשנות מוטעית או מגבילה של מושגים ושל תוכן שנרכש מקריאה בספר, או על תוכן שכתוב בצורה פחות ברורה ומובנת.

 

מתי כן מומלץ לרכוש מדריכי עזרה עצמית?

  • כשהמשתמש הוא איש מקצוע מעולם הטיפול. אז, ספרי עזרה עצמית יכולים להעשיר את ארגז הכלים שלו ולאפשר לו בחירה בין מגוון גדול יותר של תרגילים ומשימות אותם הוא יכול להעביר למטופליו.

  • כשהמשתמש הוא אדם שכבר עבר כמה תהליכים טיפוליים, כשהוא בעל רמות גבוהות של מודעות עצמית, משמעת עצמית וחוסן נפשי וכאשר עומדת לרשותו רשת תמיכה משפחתית וחברתית מוצקה ויציבה.

  • כאשר הספר משמש ככלי עזר וכתוספת לתהליך שהמטופל עובר עם איש טיפול מקצועי, אז הוא תומך בעבודה העצמית של המטופל בין מפגש למפגש. במקרה זה, הספר פורס בפניו את הכלים באמצעות משימות לתרגול יום-יומי ועשוי לסייע לו להתקדם לעבר מטרותיו.
    כאשר משתמשים בספר ככלי עזר בטיפול, כדאי לבקש מהמטפל להמליץ על ספר מתאים, שבאמת תומך בתהליך הטיפולי ומשלים אותו.

 

ספרי עזר מומלצים מתחום ה- CBT

ה- CBT, או בעברית, הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי הוא שיטת טיפול בעלת גב מחקרי חזק ותוצאות מוכחות. בין יתרונותיו הרבים, הוא ידוע כשיטת טיפול, שמתנהלת בשקיפות מלאה ושבה המטפל והמטופל משתפים פעולה וחותרים יחדיו באופן אקטיבי להשגת המטרה הטיפולית.

לכן, כשמדובר במדריכי עזרה עצמית, שיטת טיפול זו והשיטות הרבות שנולדו מתוכה, מספקים ספרים מצוינים, עשירים בתרגילים ובכלים מעשיים.

מספר דוגמאות לספרים מומלצים:

 

כל אלה הם רק מדגם קטנטן מתוך עשרות רבות של ספרים מעולם ה-CBT ומגישות טיפוליות נוספות.

באפשרותכם לשוטט אונליין, להתרשם ולרכוש בצורה נוחה ובטוחה מתוך מבחר גדול של ספרים רבים נוספים באתר “הקהילה“, המאגד קבוצה מקצועית של יותר מאלף מטפלים ומטפלות CBT ומציע למכירה ספרות מקצועית, ספרי ילדים, משחקים טיפוליים ועוד.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה ונמצאים עבורכם לייעוץ והכוונה:

באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »