ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר שמדובר על שיטה דינמית ומשתנה, שהניבה מאות תתי נושאים והתמחויות, יצרה חיבורים לגישות נוספות ובעקבות כל אלה – הפיקה מבחר עצום של ספרים המתייחסים לקשת שלמה של נושאים והפרעות, עם או ללא התמקדות בקבוצות גיל או בסיטואציות מסוימות.

אבחנה נוספת שחשוב לעשות היא, קהל היעד של הספר: יש ספרים שנכתבו עבור מטפלים, ויש שנועדו לילדים, או להורים, לקהל הרחב, או למי שמבקש ספר עזר לטיפול עצמי.

לכן, במקום שאלת חיפוש כללית כמו ” cbtספר”, “טיפול קוגניטיבי התנהגותי ספר”, “או “ספרי טיפול”, מומלץ למקד את החיפוש לשאלה ספציפית יותר בהתאם למה שמעוניינים להעמיק בו, כמו למשל “ספר CBT לילדים”, או “טיפול התנהגותי קוגניטיבי בדיכאון”.

 

מקורותיו וצמיחתו של ה- CBT

CBT הוא טיפול פסיכולוגי, קוגניטיבי-התנהגותי (ראשי תיבות באנגלית של Cognitive Behavioral Therapy), שיסודותיו הונחו כבר באמצע שנות ה-50 של המאה העשרים, אז גיבש הפסיכולוג אלברט אליס את גישת ה- REBT (Rational emotive behavior therapy), ובעברית: טיפול רציונלי אמוטיבי התנהגותי. 

כעשור לאחר מכן, הפסיכיאטר אהרון בק החל לשקוד על פיתוח שיטת הטיפול הקוגניטיבי, שמהווה את נקודת המוצא ממנה התפתח טיפול ה-CBT כפי שאנו מכירים אותו כיום.

בק הושפע, בין השאר, מעבודתו של אליס וחיפש דרך טיפול שונה מהפסיכואנליזה, שבאותם ימים היתה צורת טיפול מרכזית ודומיננטית מאד, ושפיתח כלפיה מידה בריאה של סקפטיות.

אחת המוטיבציות העיקריות שהניעה אותו בפיתוח השיטה, היתה חיפוש אחר הסברים להתפתחות דיכאון, שיניחו את דעתו ויעלו בקנה אחד עם הניסיון הקליני שלו בשטח ועם התכנים שהעלו מטופליו.

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי פותח בדרך חתחתים באמצעות הרבה מאד ניסוי וטעייה והוא אחד התחומים הנחקרים ביותר בעולם הטיפול.

המחקרים הרבים ששאלו שאלות, ניתחו נתונים, העבירו בקורת והפיקו מסקנות במשך עשרות שנים, עודדו תהליך מואץ ואינטנסיבי של שינויים, שיפורים ואדפטציות בשיטה טיפולית זו ולכן, נהוג לדבר על ה”גל הראשון” של השיטה, על ה”גל השני” ובשנים האחרונות, גם על התפתחותו של ה”גל השלישי”, או ה”גל החדש” שמהותו המרכזית היא פיתוח כלים טיפוליים חדשים ושילוב של גישות טיפוליות נוספות בתוך מסגרת הטיפול של ה- CBT, המאפשרות דיוק והתאמה גבוהה יותר למטופל ולסיטואציה ומשפרות את תוצאות הטיפול.

 

איך לגשת לחיפוש של ספר cbt?

כאמור, לא חסרים ספרים נהדרים ומעמיקים בתחום ויש הרבה מאד ספרים מומלצים. cbt כדאי ללמוד בתור התחלה מהבסיס, כדי להבין את העקרונות המרכזיים של השיטה, אך אפשר גם לחפש לפי נושא ספציפי, לפי סוג הפרעה, או לפי קהל יעד.

הנה כמה דוגמאות.

 

כל אלה הם רק מבחר קטן של דוגמאות מתוך אוסף עצום של ספרים מעולם ה- CBT.

ניתן למצוא ספרים רבים נוספים באתר “הקהילה“,  שהוא אתר של קבוצה מקצועית של מטפלי CBT עשיר בתוכן, המאגד בתוכו למעלה מאלף מטפלים.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה ונמצאים עבורכם לייעוץ והכוונה:

באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »