קלפים טיפוליים מומלצים למבוגרים

אנשים רבים רואים במשחק עניין לילדים בלבד ולא לוקחים בחשבון את האפשרות, שיש למשחק כמה וכמה יתרונות משמעותיים גם עבור מבוגרים.

אצל ילדים, משחק הוא דרך טבעית ובמקביל, כלי רב עוצמה לרכישת מיומנויות חדשות, לביטוי עצמי, להתנסות וללמידה על העצמי ועל הסביבה. פתיחותם וסקרנותם של ילדים בשילוב עם הראשוניות המאפיינת את האופן בו הם חווים את המציאות, מאפשרים להם לאמץ את המשחק וליהנות ממנו הנאה שלמה, באופן נקי משיפוטיות וביקורתיות.

מבוגרים, שלמדו כי רצינות היא חלק מ”להיות מבוגר” ושמשחק והליכה אחר הדמיון הם סימן לילדותיות, נוטים פעמים רבות להימנע ממשחקים וחשים מבוכה ואי נוחות כשהם מוצאים את עצמם משתתפים בפעילות משחקית.

לפניכם הצעה לדרך הסתכלות אחרת על הנושא, מתוך הכרה בתרומה הרבה שיש למשחק גם לאחר גיל הילדות:

  • בדומה לאמנות ולפעילות יצירתית, המשחק פותח ערוץ לביטוי עצמי שהוא מעבר לשפה ומאפשר לבטא ביתר קלות דברים שקשה לאדם לבטא אותם בעל פה או בכתב.

  • משחקים השלכתיים מסייעים להעלות תכנים מהתת מודע, מתווים שביל למציאת הקול הפנימי והאותנטי שלנו ומשמשים כגשר בין ההיגיון והקוגניציה הגלויים לבין הרגשות והמשאלות החבויים.

  • משחקים שנועדו לכך, מסייעים בתרגול ושימור של מיומנויות קוגניטיביות כמו חשיבה, זיכרון, הסקת מסקנות ועוד ועשויים לעכב או למנוע הדרדרות קוגניטיבית שאופיינית לגילאים מבוגרים.

  • משחקים זוגיים, משפחתיים, או קבוצתיים עוזרים לשבור את הקרח, מעודדים תקשורת בדרך מהנה ונעימה ומאפשרים יצירת מכנה משותף, התקרבות ופתיחות בין אנשים, באופן ששיחה – לא תמיד מצליחה להשיג.

אחד השימושים במשחקים אצל מבוגרים, הוא ככלי עזר טיפולי ובתוך הקטגוריה הזאת, קלפים טיפוליים למבוגרים הם כלי מוכר, נפוץ ויעיל.

 

קלפים טיפוליים למגוון מטרות

ניתן למצוא כיום מבחר עצום של קלפים, שנוצרו להשגת מטרות שונות: ככלי להתבוננות פנימית באופן כללי, להתבוננות וחקירה פנימית בנושא ספציפי, לשיפור תקשורת בין-אישית, או להתמודדות עם נושא כאוב ותקשור שלו החוצה.

הנה כמה דוגמאות לערכות קלפים מומלצות:

  • קלפי דואט למערכות יחסים
    ערכה בת 192 קלפים, המספקים מגוון עצום של השתקפויות ומראות, מסרים ותובנות, שנועדו להעשיר ולהרחיב את התפיסה שלנו לגבי האופן בו אנו מתפקדים במסגרות יחסים שונות.
    הערכה מתאימה לשימוש גם על ידי מטפלים וגם לעבודה עצמית, זוגית, או קבוצתית.
  • Points of You – משחק האימון לערנות ועשייה
    ערכת קלפים עשירה בתוכן, שזכתה בפרסים, תורגמה ל- 35 שפות ונמכרת ב- 150 מדינות ברחבי העולם.
    הערכה מכילה 65 קלפים השלכתיים, ספר ובו פירוט והרחבה לגבי כל אחד מהקלפים אשר כולל סיפורים, ציטוטים וצורות פרשנות שונות, המאפשרים את הרחבת נקודת המבט על כל אחד מהרעיונות והמושגים העולים מתוך הקלפים.
    בנוסף לאלה, יש בערכה גם 4 מפות תהליכים המציעות דרכים שונות לבחינת נושאים המעסיקים אותנו באמצעות הקלפים וגם כרטיסי אימון, המסייעים במעבר מהמישור התיאורטי למישור המעשי ולנקיטת פעולה על סמך התובנות שעלו.

  • פונקטום – תמונה, מילה ושאלה
    ערכה קומפקטית המכילה 33 קלפי צילומים, 33 קלפי מילים ו-33 קלפי שאלה שניתן לייצר באמצעותם אינסוף חיבורים במטרה להגיע לתובנות על בסיס של קישורים אסוציאטיביים.

  • מדברים גירושים – משחק קלפים חוויתי למשפחות בגירושים
    כלי ייחודי וחדשני לקידום שיח פתוח עם ילדים, הורים ומשפחות סביב גירושים.
    הערכה מספקת ערוץ לביטוי תכנים מחשבתיים ורגשיים קשים, לאוורור ולשיתוף שלהם.

  • Feed your Mind
    99 קלפים וחוברת עם אפשרויות משחק, העוסקים בנושא התזונה.
    הערכה נועדה לעורר מודעות, לעודד דיאלוג, לחדד ולשפוך אור על ההיבטים הרגשיים והמחשבתיים בנושא הרגלי האכילה והתזונה, במטרה לקדם אימוץ של אורח חיים בריא ומיטיב.
    ניתן להשתמש בערכה לעבודה קבוצתית או אישית והיא מתאימה לעבודה עצמית וגם ככלי לאנשי טיפול.

 

אלו הן רק 5 דוגמאות מתוך מגוון רחב של ערכות קלפים שהושקעו בהן מחשבה מעמיקה, ידע מקצועי טיפולי וגם עיצוב שהופך אותן לכלי עבודה צבעוני, מושך ומסקרן, המגרה את הדמיון.

באתר “הקהילה“, שנוסד במטרה לקדם ולפתח את קהילת המטפלים מתחום ה-CBT וכיום מאגד תחתיו למעלה מאלף מטפלים ומטפלות בתחום, תוכלו למצוא ערכות רבות נוספות של קלפי משחק וטיפול למבוגרים ולילדים וגם לאתר מטפלים ומטפלות מכל קצווי הארץ.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה ונשמח לכוון ולייעץ:

באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »