​אימון בשיטת CBT – איך עובד אימון אישי עם מטפלת CBT?

התשובה לשאלה מה זה מטפלת CBT, או מטפל CBT מתחילה בהבנה של מהו בכלל טיפול CBT, מה מייצגות 3 האותיות האלה, כיצד ומדוע התפתחה השיטה.

הרקע להתפתחותו של הטיפול מסביר היטב מדוע יש לו כל כך הרבה תומכים נלהבים ברחבי העולם ומדוע הוא קנה לעצמו אחיזה כה נרחבת בתחום בריאות הנפש.

 

מה זה טיפול CBT?

CBT, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, ששמו הוא ראשי התיבות באנגלית של “Cognitive Behavioral Therapy”, הוא טיפול פסיכולוגי ממוקד ומעשי, היוצא מנקודת הנחה, שהקשיים הרגשיים של אדם ניתנים לוויסות על ידי זיהוי של דפוסי מחשבה ודפוסי התנהגות מעכבים ולא אדפטיביים, הכרה בקיומם ולבסוף, שינוי שלהם באמצעות הבנייה מחודשת, אימוץ דרכי הסתכלות ופרשנות מיטיבות יותר, קבלה והכלה.

בהשוואה לטיפול הדינמי ולפסיכואנליזה, ה- CBT:

  • הוא טיפול ממוקד ומעשי ולא ארוך וממושך.
  • מתמקד בעיקר בהווה, ולא בעברו של המטופל. הוא ניגש אל המטופל כפי שהוא כיום ומסייע לו לרכוש את אותם כלים שיחוללו את השינוי המחשבתי, ההתנהגותי והרגשי המבוקש.

ההשוואה הזו לא נבחרה באקראי, שכן, ה-CBT נולד במידה לא מבוטלת, מתוך רצון למצוא אלטרנטיבה לגישה הפסיכו-דינמית, שככל שהתגלתה כאפקטיבית במקרים מסוימים, לא התאימה לטיפול במקרים אחרים ולצד השבחים שקצרה, יצרה סביבה גם לא מעט ביקורת.

 

CBT – קצת היסטוריה

באמצע שנות ה-50 של המאה העשרים, פיתח הפסיכולוג אלברט אליס את גישת ה- REBT, או בשמה המלא באנגלית: Rational emotive behavior therapy.

ובעברית: טיפול רציונלי-אמוטיבי התנהגותי (“אמוטיבי” משמעו “ריגושי”, כלומר, דבר שיוצר או מפעיל רגש).

בהיותו טיפול שעוסק בקשר שבין מחשבות לבין תגובות רגשיות ודפוסי התנהגות, אפשר לראות בו אבטיפוס של ה-CBT. הוא מדבר על שלושה רכיבים: מחשבה, רגש והתנהגות כאשר, המחשבה במובן הרחב שלה, נוגעת לפרשנות שאדם נותן לכל מצב או אירוע בחייו וגם לאמונות, לדעות ולתפיסות בהן הוא מחזיק לגבי עצמו, לגבי אחרים ולגבי העולם.

המחשבה היא הגשר בין כל מה שקורה לנו וסביבנו (אירועים חיצוניים לנו) לבין הרגשות המתעוררים בנו. כאשר המחשבה אינה רציונלית, כלומר, מאופיינת בהטיות מסוגים שונים כגון: ביקורתיות יתר, שיפוטיות, עיוותים שונים של המציאות, התמקדות רק במשתנים מסוימים והתעלמות מאחרים – היא מולידה רגשות קשים ולא מווסתים, שבתורם גוררים התנהגות שאינה מקדמת את מטרותיו ואת רווחתו של המטופל ואשר פוגעת בו ו/או באחרים.

מעט אחרי שאליס פיתח את המודל שלו, הפסיכיאטר אהרון בק החל לגבש את שיטת הטיפול הקוגניטיבי, שהיא למעשה הגרסה שממנה התפתחו עקרונות טיפול ה-CBT המודרני המוכר לנו כיום.

ההבדלים העיקריים בין שיטת הטיפול הקוגניטיבי של בק לבין ה- REBT של אליס טמונים בכך שאצל בק, המתודה הטיפולית מבוססת על ההפרעה ממנה סובל המטופל, בעוד שאצל אליס היא מבוססת על אישיותו של המטופל. השניים גם נבדלים ביניהם באופן תפיסת התפקיד של המטפל וחלקו של המטופל בתהליך הטיפולי.

הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי היה כבר מראשית דרכו אחד התחומים הנחקרים ביותר בעולם טיפולי הנפש וכל האבולוציה שלו נשענת על השיטות המדעיות של הפסיכולוגיה הניסויית. עם השנים, התחום הלך וצבר הוכחות ליעילותו וזכה לגיבוי מחקרי אמין ומוצק בנוגע ליעילותו ולתוצאות שביכולתו להשיג לטווח ארוך.

כתחום המבוסס על ניסוי והסקת מסקנות, הטיפול עבר שינויים במהלך השנים והוליד מתוכו הרבה מאד שיטות וגישות טיפוליות חדשות ממשפחת ה-CBT, שכל אחת עשתה אדפטציות כאלה ואחרות לרכיבים שונים של השיטה והוסיפה כלים טיפוליים משלה וחיבורים לשיטות טיפול אחרות.

 

 העקרונות המרכזיים של אימון אישי CBT – טיפול אישי בו המטופל הוא שותף פעיל

אחד ההבדלים המהותיים בין הטיפול הפסיכודינמי המסורתי או בין ה- REBT, לבין ה- CBT הוא הנחת המוצא לגבי תפקידי המטפל והמטופל. 

טיפול אישי בשיטת  CBT יוצא מנקודת הנחה של שיתוף פעולה אקטיבי בין המטפל למטופל, בעוד שבשיטות טיפול אחרות, הרבה פעמים יש היררכיה מאד ברורה, ששמה את המטפל מעל למטופל בתפקיד של מורה, שכל (או רוב) הידע נמצא בידיו.

ב- CBT, המטפל והמטופל חותרים כאחד להגשמת מטרותיה של התכנית הטיפולית כאשר, המטפל נוקט בשקיפות מלאה ומשתף את המטופל בתיאוריה של הטיפול, בכלים המשמשים בו ובמסקנות שעולות ממנו. 

בין מפגש אחד לשני, המטפל בדרך כלל ייתן למטופל שיעורי בית ומשימות לקראת הפגישה הבאה, בהתאם לשלב שבו נמצא המטופל ולקצב שלו, במטרה ליישם את התובנות שעלו במפגש ולהעביר את הטיפול מהמישור התיאורטי למישור המעשי.

מעבר לכך, ה-CBT הוא טיפול שעוסק בהיכרות המטופל עם עצמו ובהנעה שלו לעבר אורח חיים בריא יותר.

אחת ממטרות הגג שלו היא להביא את המטופל לידי כך, שיידע להיות המורה של עצמו ולשמר את התהליך לטווח ארוך, מבלי שיצטרך להמשיך להישען על מטפל או על גורמים חיצוניים אחרים.

“הקהילה” – למעלה מאלף מטפלים מתחום ה-CBT תחת קורת גג אחת

נעים להכיר! אנחנו “הקהילה”, קבוצה מקצועית שמאז 2018 מאגדת תחתיה מטפלים המביאים את כל קשת טיפולי ה-CBT ושילובים ייחודיים בין גישות טיפוליות מגוונות.

באפשרותכם לקרוא בהרחבה על הגישות הטיפוליות השונות וגם להיעזר באינדקס המטפלים באתר שלנו, שבו תמצאו מטפלים מכל רחבי הארץ, לפי מגוון מסנני חיפוש לנוחיותכם.

בנוסף לאלה, תמצאו באתר גם ספרות מקצועית, משחקים טיפוליים וספרי ילדים ברוח התפיסה הטיפולית שלנו.

 

אנו מזמינים אתכם לצאת לסיור וירטואלי באתר שלנו, לחקור ולהתעמק וגם למצוא את המטפל או המטפלת המתאימים לכם ביותר. 

באפשרותכם ליצור קשר ולפנות אלינו בכל שאלה או התלבטות ונשמח לעמוד לרשותכם:

באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »