טיפול אינטגרטיבי – מה זה פסיכותרפיה אינטגרטיבית?

כדי להבין מהי פסיכותרפיה, או פסיכולוגיה אינטגרטיבית, כדאי לחזור אחורה, אל המקורות.

סביר להניח, ש​סקר רחוב שיפנה לאנשים אקראיים בשאלה “מה לדעתך עושים בטיפול פסיכולוגי”? יניב תשובות רבות כגון “הרבה דיבורים”, “דיבור על רגשות”, “חפירה בעבר ובתקופת הילדות”, “דיבור על ההורים” והתבטאויות דומות אחרות מסוג זה.

אין ספק גם, שרוב הנשאלים יציינו את שמו של זיגמונד פרויד כשם הראשון שעולה בראשם, אם יישאלו מי המציא את הטיפול הפסיכולוגי.

המציאות, היא יותר מורכבת מכך. למעשה, העיסוק בנפש האדם, ברוחו ובסוגיות כמו: מהם הדברים שמניעים אותנו, מה גורם לנו להתנהג ולהרגיש כך או אחרת, מה מביא חלק מאתנו לחיות חיי סיפוק והגשמה ואחרים, לחיים של מצוקה וסבל וגם סוגיות כמו מהם חיים מוסריים, מהם חיים נכונים, מהו האדם הבריא בגופו ובנפשו ואילו צורות מחשבה, רגש ופעולה יקדמו אותנו לעבר חיים של שלווה פנימית ויציבות נפשית – כל אלה, הן שאלות שהאדם שואל את עצמו וחוקר מזה אלפי שנים.

שורשיה של הפסיכולוגיה המודרנית נעוצים בפילוסופיה ובמדע – תחומים שבעבר, לא היתה ביניהם ההפרדה הנהוגה בימינו. הפילוסופים הגדולים היו ברובם גם אנשי מדע מעולמות המתמטיקה, הגיאומטריה, הפיסיקה, והרפואה. חלק גדול מהם היו גם אמנים, ממציאים, ציירים ופסלים – אנשי אשכולות.

במילים אחרות, הרעיונות הגדולים ביותר שהביאו להתפתחותם של אינספור תחומי ידע והתמחות מודרניים, נולדו מחקירה נחושה ומתמדת, סקרנית וממושכת ומתוך שילוב וחיבור בין ידע, כלים ורעיונות מתחומי עיסוק שונים ומתוך התבוננות בעין ביקורתית על המציאות ועל הטבע.

בתחילת דרכה, הפסיכולוגיה לא היתה נישה טיפולית מעשית, אלא, תחום תיאורטי גרידא והתפתחותה התאפשרה בעיקר בזכות הצבה של הרבה מאד סימני שאלה ופחות סימני קריאה.

בנקודה מסוימת בהיסטוריה חל פיצול, שהביא להפרדה של הפסיכולוגיה מן הפילוסופיה והפך אותה לתחום מדעי ומעשי. יש הרואים בוילהלם מקסימיליאן ווּנדט את האדם הראשון שהביא לשינוי הכיוון המשמעותי הזה. וונדט היה סטודנט ללימודי רפואה, שבשלב מסוים, הבין שמה שמעניין אותו הוא מחקר פיסיולוגי. הוא עסק בחקר החושים (מחקרים סנסוריים) ובמחקר פסיכולוגי ופסיכו-פיזיקלי והיה הראשון לחקור את הפסיכולוגיה בצורה של ניסויים מדעיים.

הוא גם ערך הבחנה בין גורמים שונים בתודעה כגון תחושות (המסתמכות על החושים שלנו) לבין רגשות ודיבר על כך שהשילוב בין הגורמים יוצר את התפיסה שלנו לגבי העולם והמציאות.

עבודתו של וונדט הניחה את היסודות לפסיכולוגיה הקוגניטיבית. בערך באותה תקופה, מעט אחריו, גיבש זיגמונד פרויד (שהגיע אף הוא מתחום הרפואה) את הפסיכואנליזה ופיתח את השיטה הטיפולית העומדת בבסיסה.

אלו הם רק שניים מתוך עשרות שמות של חוקרים מערביים מתחום מדעי הנפש והגוף, שהביאו לפריצות דרך מדהימות בהבנת נפש האדם ובטיפול בה.

על אלה, מתווספים הוגים, פילוסופים, אנשי רוח ותורות עתיקות המבוססות על הקשר הבלתי נפרד בין הגוף והנפש, שהביאו לעולם, בין השאר, כלים ותהליכים רבי עוצמה כמו המדיטציה והמיינדפולנס שחלק גדול מאתנו מכיר כיום.

 

מהי גישה אינטגרטיבית בטיפול ואיך כל זה קשור אליה?

“אינטגרציה” פירושה שילוב, או מיזוג. טיפול אינטגרטיבי הוא טיפול ששואב ידע וכלים ומחבר בין שתי גישות טיפוליות או יותר.

בעוד שבתחילת הדרך, פיתוח של גישות נפרדות, שבמרכז כל אחת מהן עומדים תפיסה ועקרונות שונים מאד היו הכרחיים כדי לאפשר העמקה ולמידה של ההשפעות והתוצאות הטיפוליות של כל אחת מהן, הרי שההמשך הטבעי היה שימוש בידע ובכלים שהצטברו, לכדי בנייה של תהליך טיפולי מדויק יותר, התפור אישית למידותיו של המטופל.

וזוהי למעשה מהותה של הגישה האינטגרטיבית: גישת טיפול המאחדת גישות שונות ויוצרת שילוב ייחודי המותאם לצרכיו של המטופל ולתוצאות המבוקשות מהטיפול.

ייחודיותו של המטפל האינטגרטיבי היא בכך, שיש לו ראייה מרחבית ויש בידיו סל גדול של כלים ומבחר גדול של אפשרויות באמצעותן הוא יכול לסייע למטופל.

מטפל כזה, בדומה לפילוסופים הראשונים מצד אחד, מתיר מרחב גדול יותר לשאילת שאלות, אינו נצמד לעקרונות נוקשים של גישה כזאת או אחרת, דוגל בחיבור בין רעיונות מעולמות שונים ומבין את חשיבותה של הגמישות המחשבתית והטיפולית בבנייה של טיפול נפשי ורגשי מותאם ואפקטיבי.

מצד שני, הוא עושה שימוש בכלים פרקטיים שיעילותם הוכחה במסגרת מחקרית, ובתהליכים שנבנו על בסיס של ניסיון קליני ומעשי ארוך שנים.

חשוב להדגיש, שאין רשימה מוגדרת של גישות טיפוליות לפיה מטפל אינטגרטיבי צריך לעבוד, אלא, כל מטפל בוחר בתחומי התמחות משלו ומרחיב את ידיעותיו, את לימודיו ואת מיומנויותיו הטיפוליות על סמך הניסיון האישי והמקצועי שלו, בכיוונים שמעניינים אותו ושיכולים לדעתו לספק ערך משמעותי למטופליו. 

זה בדיוק מה שהופך כל מטפל לייחודי ומאפשר לכל מטופל למצוא את המטפל שמתאים לו ושהוא מתחבר אליו.

 

“הקהילה” – למעלה מאלף מטפלים במגוון גישות

הַקְּהִלָּ”ה הישראלית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT נוסדה בשנת 2018 ומאגדת תחתיה קבוצה גדולה של מטפלים ואנשי מקצוע בתחום.

באינדקס המטפלים באתר שלנו, תוכלו למצוא מטפלים מכל רחבי הארץ, המתמחים בקשת של גישות טיפוליות, וגם באוכלוסיות שונות (טיפול זוגי, משפחתי, פרטני, טיפול בילדים, טיפול בהפרעות מסוימות ועוד).

הגישות הטיפוליות הן רבות ומגוונות:

סכמה תרפיה, DBT, טיפול דינמי ממוקד, MBCT מיינדפולנס, ACT, ERP, טרנס דיאגנוסטי אינטגרטיבי, MCT, see far cbt, EFT – טיפול ממוקד רגשות, REBT – טיפול רציונלי אמוטיבי, TEAM CBT, CFT – טיפול מבוסס חמלה, טיפול פונקציונלי-אנליטי, SPACE, PE – תרפיית חשיפה ממוקדת, טיפול ממוקד טראומה – TF, ביופידבק ונוירופידבק.

כאן, ניתן לקרוא בהרחבה על כל אחת מהגישות.

 

אנו מזמינים אתכם לחקור, לגלוש, לקרוא ולהתרשם מהאפשרויות הרבות העומדות לרשותכם ובעיקר להבין, שיש תקווה לריפוי ולהקלה על הסבל בזכות כל אותם כלים נפלאים והידע העומדים לרשותנו כיום.

ניתן לפנות אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה:

באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »