​טיפול בבעיות התנהגות אצל ילדים

הבנה של הפרעות, או בעיות התנהגות אצל ילדים מתחילה בהגדרה הכללית של בעיות התנהגות.

הפרעות התנהגות הן כותרת המקפלת בתוכה אוסף רחב מאד של דפוסי התנהגות ופעולה שחוזרים על עצמם באופן מתמשך, אשר אינם עולים בקנה אחד עם המצופה מאדם בגיל מסוים מבחינת נורמות חברתיות ואשר פוגעים באדם עצמו ו/או באחרים בסביבתו.

דוגמאות למקרים של הפרעות התנהגות אצל ילדים:

  • התנהגות תוקפנית פיסית או מילולית כלפי אחרים.
  • סרבנות, התרסה, חוסר שיתוף פעולה עם בקשות והנחיות המגיעות מגורמי סמכות (הורים, גננות, מורים וכד’) וחוסר משמעת באופן כללי.
  • התפרצויות כעס מרובות.
  • היעדרויות מבית הספר.
  • הימנעות שיטתית ועיקשת מפעולות או מסיטואציות מסוימות כגון השתתפות באירועים חברתיים ולימודיים, יצירת קשרים חברתיים, ביצוע עצמאי של פעולות שמצופה מילד בגיל זה לבצע בכוחות עצמו, ועוד.
  • ביצוע פעולות מסוכנות וחסרות אחריות, המאיימות על בריאותו ולפעמים על חייו של הילד או של אחרים, כגון נהיגה פרועה, שימוש בחומרים מסוכנים, התנהגות מינית לא אדפטיבית או לא מותאמת לגיל, וכד’.

בעיות התנהגות קיימות בכל גיל, אך התנהגות ילדים נובעת מסיבות שונות (ברוב המקרים) מהתנהגות של מבוגרים ויש גם הבדל בין ילד עם בעיות התנהגות בגיל צעיר מאד לבין ילד בגיל ההתבגרות.

הסיבות הנפוצות למקרים של בעיות התנהגות בגיל 5 נשענות על גורמים שונים מאלה האופייניים לגיל 17, ובהתאם לכך, גם הגישה כלפי טיפול בבעיות התנהגות צריכה להיות מותאמת גיל.

 

התנהגות של ילדים – ממה היא נובעת?

תהליכי ההבשלה, העיצוב האישיותי, ההתפתחות הרגשית והלמידה, שעדיין נמצאים בעיצומם אצל ילדים ושהם משמעותיים ככל שהילד צעיר יותר, הם הסבר מרכזי להבדלים בין הפרעות התנהגות אצל מבוגרים ואצל ילדים. בעיות התנהגות אצל ילדים נובעות מהפער בין תלות גבוהה בהורים לבין הצורך בעצמאות ובבנייה של עצמי נפרד ובטוח בעצמו, מחוסר בכלים המאפשרים התמודדות אדפטיבית, מחוסר בשלות רגשית, והרבה מאד גם מלמידה אינטנסיבית מאחרים משמעותיים על דרך החיקוי ומלמידה בדרך של ניסוי וטעייה תוך אימוץ התנהגויות שהילד לומד שהן מאפשרות לו להגשים את רצונותיו.

 

התמודדות עם ילדים עם בעיות התנהגות – קווים מנחים

  • ההורה כמודל לחיקוי:
    כאשר ההורה מנסה לעזור לילדו, התנהגותו היא בעלת השפעה קריטית על המסר שהוא מעביר לו.
    לדוגמא, ילד שמסרב להישאר לבד בבית בגיל 14 ומציג חרדות סביב הסיטואציה, לא יפיק תועלת מכך שההורה תמיד יישאר אתו כדי לשכך את פחדיו. התנהגות כזו של ההורה מעבירה לילד מסר שהוא אכן לא מסוגל להישאר לבדו, שהפחד שלו מוצדק ושההורה לא באמת מאמין ביכולתו להתמודד עם המצב בהצלחה.
    על ההורה להבין אילו מסרים ברצונו להעביר לילד ולבנות אסטרטגיית פעולה שתשרת זאת, תסייע לילד להתמודד עם הפחדים והחרדות, תחזק את המסוגלות שלו ותעודד התמודדות בצעדים קטנים באופן ובקצב המותאמים לגילו ולמצבו של הילד.

  • חיזוק ועידוד התנהגות רצויה:
    ענישה והטלת סנקציות, כמו גם הכלה אינסופית, שאינה מגובה בצעדים מעשיים, לא ישיגו את המטרה.
    הדרך הנכונה היא למצוא את האיזון בין הצבת גבולות ברורים באופן אסרטיבי תוך כדי מתן תמיכה וחיזוקים על הצלחות.

  • הקניית כלים להתמודדות כחלק מהשגרה ולא רק כשהבעיה מתעוררת:
    כאשר ילד לומד ורוכש כלים להתמודדות בזמן רגיעה, הוא פנוי יותר לקבלה ולהטמעה שלהם וככל שהתרגול יימשך ויוטמע יותר ויותר, כך זמינות הכלים הללו תהיה גדולה יותר עבור הילד בשעת דחק והדבר יקל עליו לשלוף אותם בעת הצורך.

  • ביסוס הכלים להתמודדות על הערכים והשאיפות של הילד ולא על הפחדים שלו:
    כאשר הילד נשען על ערכיו ועל הדברים החשובים לו, הדבר מסייע בידיו להתמודד עם מצבים ותחושות המעוררים בו חוסר נוחות וגורם לו לנוע לקראת הגשמת מטרותיו.

 

יותר מאלף מטפלים ומטפלות באתר “הקהילה”

הקמנו את הַקְּהִלָּ”ה הישראלית לטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT בשנת 2018 במטרה לאגד תחת גג אחד אנשי טיפול בתחום, לקדם את ההתפתחות המקצועית וההפריה ההדדית בין המטפלים ועל ידי כך, להביא להתפתחות ולשיפור תמידיים של הפרקטיקה הטיפולית ושל התוצאות שהיא משיגה.

אם אתם מחפשים מטפל או מטפלת המתמחים בהפרעות התנהגות בילדים, תוכלו למצוא אותם בקלות באמצעות אינדקס המטפלים באתר שלנו, על ידי שימוש במגוון מסנני חיפוש.

 

הנכם מוזמנים ליצור קשר בכל התלבטות או שאלה: באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »