​​​משחק קלפים משפחתי – משחקי תקשורת לילדים ולהורים

הורים לילדים? סביר להניח שאתם חווים על בסיס יום-יומי לפחות חלק מהסיטואציות הבאות:

  • השעה שבע וחצי בערב, צלחתם בשלום את ארוחת הערב ועכשיו אתם מנסים להגיע למצב שבו כל הילדים נכנסים למקלחת והולכים למיטה.
    בן השלוש מוחה בתוקף על כך שאתם מפרידים בינו לבין הצעצוע החדש, מגיב בצעקות שבר ומסרב לשתף פעולה ולהיכנס לאמבטיה. בת העשר עונה ב”תכף” וממשיכה לשקוע אל תוך מסך הטלפון הנייד כשהיא שרועה על המיטה עם הבגדים המלוכלכים שעוד לא החליפה אחרי בית הספר ובן הארבע עשרה מסתפק בנהמה חד הברתית שאמורה להבהיר לכם שלא ממש מעניין אותו מה אתם רוצים.

  • בזמן הארוחה המשפחתית אתם שואלים את הילדה איך היה בבית הספר. היא עונה את התשובה השגרתית “בסדר”. אתם עושים ניסיון נוסף לדלות עוד כמה פרטים ושואלים “איך היו החזרות למופע סיום השנה”? הילדה עונה “בסדר”.

  • אתם שמים לב שהבן שלכם עלה במשקל, שהוא נוטה להסתגר בחדרו מהרגע שהוא חוזר מבית הספר, שהוא הפסיק להיפגש עם החבר הכי טוב שלו וכבר כמעט שאינו מכין שיעורי בית.
    כשאתם מנסים לדבר אתו, הוא מגיב בכעס, צועק שהוא לא מבין מה אתם רוצים ממנו, חוזר לחדר וטורק את הדלת.

בתוך כל לחצי היום-יום ובמסגרת הזמן המוגבל והמדוד, ניהול תקשורת בריאה שכל בני המשפחה נוטלים בה חלק, הוא משימה לא פשוטה.

אחד הכלים שיכולים לסייע ולשפר את המצב, הוא המשחק. גדולתו היא בכך, שהוא יכול לפרק מצב טעון באמצעות הכתבת מערכת כללים שכל המשתתפים צריכים להיענות להם וכך, כולם שווים זה לזה וההיררכיה הטבעית שנוצרת בין הורה לילד, מפורקת מהמטען שלה, כך שמתאפשרת תקשורת פתוחה יותר, בגובה העיניים.

משחק משפחתי הוא דרך נהדרת לפתיחת ערוצי תקשורת נוספים ויצירתיים, לשיתוף ברגשות, בכעסים ובקשיים ומעבר לכך, מאחר שמבוגרים בדרך כלל אינם נוטים לאמץ פעילות משחקית כחלק משגרת היום-יום שלהם, הרי ששעת משחק הורים וילדים מעבירה לילדים מסר של התעניינות אמתית ושל נכונות מצד ההורים לפנות להם זמן ותשומת לב.

 

המלצות על משחקים למשפחה

ניתן למצוא מגוון עצום של משחקי קופסה ושל משחקי קלפים למשפחה ולבחור מתוכם את אלה הנוגעים לבעיות שמתקשים לפתור ולנהל סביבן שיח משפחתי בונה בדרכים אחרות.

יש משחקים המסייעים בהעלאת רגשות, יש הממוקדים במערכות יחסים, יש הסובבים סביב נושא או משבר מסוים ויש המסייעים לפתח יותר מודעות, הכלה ואמפתיה.

הנה סקירה של מבחר קטן מתוכם:

  • נחש מה אני מרגיש
    משחק לזיהוי רגשות, היכרות עם תפקידיהם בחיינו ופיתוח אמפתיה.
    המשחק מעביר את החוויה הרגשית מכמה זוויות ראייה, מה שמאפשר לשחקנים להכיר את תפקידיהם השונים של הרגשות, לזהות את המחשבות שהם נובעים מהן, לחבר בין תחושה פיסית לבין רגש ואף לפתח אמפתיה כלפי רגשותיו של אדם אחר.

  • על מה ולמה – ילדים מנסחים ערכים
    משחק שמאפשר לילדים להכיר במה שחשוב עבורם באמת ולבטא אותו ולהורים, להבין מה חשוב לילדיהם להשיג ומה מניע אותם. באותה מידה, הילדים לומדים מה חשוב להוריהם באופן שמעודד יותר הבנה ומודעות לסיבות לבקשות ודרישות ש”מונחתות” עליהם מההורים ובעקבות כך, יותר שיתוף פעולה והדדיות.

  • תשע דלתות – משחק קלפים חוויתי לפיתוח הקשר בין הורים לילדים
    משחק שמתאים לילדים החל מגיל חמש, אשר מעודד אותם להשיב לשאלות בצורה הפתוחה והמלאה ביותר, על מנת לנצח במשחק.

  • מדברים גירושים – משחק קלפים חוויתי למשפחות בגירושים
    משחק שנועד לתמוך ולסייע בהתנהלות בתוך המצב הרגיש, העדין והמורכב של גירושין, לעבד את התכנים שעולים כתוצאה ממנו ולאפשר תקשורת טובה ובונה יותר בין כל בני המשפחה.

ארבע הדוגמאות הללו הן רק טעימה מתוך קשת הנושאים בהם ניתן לטפל בצורה חווייתית ומשתפת של משחק. אתר “הקהילה“, מעמיד לרשותכם אוסף גדול של משחקים לרכישה קלה, בטוחה וידידותית אונליין.

מה עוד תוכלו למצוא באתר “הקהילה”? 

 

אל תהססו ליצור קשר ולפנות אלינו בכל שאלה:

באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »