​​משחקים לחינוך מיוחד – משחקי קופסא דידקטיים לחינוך מיוחד

עבור ילדים, המשחק הוא צורת התנהלות טבעית לגמרי וכפעילות, הוא ממלא חלק ניכר מזמן הערות שלהם.

עם השנים, ככל שילד מתבגר, המשחק מפנה את מקומו לסוגי פעילות אחרים, רציניים ו”בוגרים” יותר וחבל שכך, משום שמשחק, מעבר להיותו עיסוק שמטרתו שעשוע והנאה, הוא גם כלי חזק ואפקטיבי להשגה של מגוון מטרות נוספות:

  • הוא מסייע לרכוש מיומנויות חדשות.
  • מספק דרך לביטוי עצמי, המתעלה מעבר למגבלות של שפה ולמגבלות קוגניטיביות, פיסיות ואחרות.
  • מעודד התנסות וחוויה.
  • מפתח כישורי למידה ונהדר ככלי להעברת תוכן לימודי.
  • מסייע בהעלאת ובביטוי תכנים מהתת מודע, ובכך, משמש כנתיב הגעה אל הקול הפנימי האותנטי שלנו.
  • פועל כגשר בין הקוגניציה לבין הרגש.
  • מסייע בפיתוח, תרגול, חיזוק ושימור של מיומנויות קוגניטיביות שונות כגון זיכרון, חשיבה, הסקת מסקנות, תפיסה מרחבית ועוד.
  • כאשר הוא זוגי או קבוצתי, המשחק עוזר להפשיר את הקרח, לפרק התנגדויות ומעודד תקשורת בין-אישית, שיח, פתיחות והפרייה הדדית, בצורה ששיחה ושימוש במילים בלבד – לא תמיד מצליחים להשיג.

כל היתרונות הללו הופכים את המשחק לכלי נפלא גם במצבים ובמקומות שבהם קיימות מגבלות שונות המקשות להשיג את כל המטרות הללו באמצעי תקשורת והבעה אחרים – בין השאר, בתחום החינוך המיוחד.

כדאי לציין, שלא תמיד יש צורך לחפש באופן ספציפי משחקי קופסא לחינוך מיוחד בלבד וכדאי להיפתח לאפשרויות נוספות של משחקים. חינוך מיוחד עוסק הרבה בתכנים כגון ​שיפור מיומנויות חברתיות, התמודדות עם חרדה וחיבור אל העולם הרגשי – כל אלה נושאים, שהרבה מאד ערכות משחק מתמקדות בהם, גם כשהן מיועדות לאוכלוסיית יעד רחבה יותר. ברוב המקרים, הבחירה המתבקשת היא בין משחקים המיועדים לילדים לבין כאלה המיועדים למבוגרים.

 

דוגמאות לערכות משחקים דידקטיים לחינוך מיוחד 

ניתן למצוא כיום היצע עצום של משחקים ושל ערכות קלפים טיפוליים והשלכתיים.

הנה מספר דוגמאות לערכות משחק נהדרות, שמתאימות מאד גם לחינוך המיוחד:

  • איזה פחד זה?!
    משחק שפותח על ידי מטפלת ותיקה ומנוסה בטיפול בפחדים, פוביות, חרדות, OCD, דיכאון, ועוד.
    המשחק עושה שימוש בלוח תהליך CBT ובקלפים צבעוניים, המאפשרים הגעה לשכבות העמוקות של הפחדים ושל הרגשות ומעודדים פתיחות ושיח על הנושאים הרגישים הללו וגם רכישת כלים להתמודדות ותרגול שלהם.
    הוא מותאם ומונגש לשימוש על ידי מטפלים מקצועיים ועל ידי משפחות כאחד.

  • מיינדפולי – משחק לתרגול טכניקות קשיבות ושימת לב לרגע הנוכחי
    מתאים לכל הגילאים החל מגיל 4 ולכל קבוצה שבין 2 ל-6 משתתפים.
    מטרתו פיתוח מודעות, סקרנות וכושר התבוננות באמצעות הקשבה והקדשת תשומת לב לחוויית ההווה.

המשחק מעודד הכרה ברגשות, הכלה, אמפתיה וחמלה ומתוך כך, שיפור הרווחה האישית הנפשית והרגשית ושיפור היכולת לשאת קושי פיסי ונפשי ולהתמודד עמו.

  • נחש מה אני מרגיש
    משחק לזיהוי רגשות, פיתוח אמפתיה והיכרות עם תפקיד הרגשות.
    המשחק מעביר את החוויה הרגשית מזוויות ראייה שונות ועל ידי כך מאפשר למשתתפים להכיר את תפקיד הרגשות בחיינו, לזהות את המחשבות שמשפיעות על מה שאנו מרגישים, לחבר בין תחושה גופנית לבין רגש וגם ליצור אמפתיה כלפי רגשותיו של אחר.

  • מודי – קלפי מצבי עצמי לעבודה טיפולית
    ערכה לזיהוי חלקי עצמי, modes והיכרות עם חמשת מקבצי הצרכים הרגשיים על פי הסכמה תרפיה.
    הערכה כוללת חוברת הסבר על המודים השונים ועל חמשת מקבצי הצרכים הרגשיים, אשר מפרטת גם הסברים לפעילויות מגוונות ולמשחק.
    הערכה היא כלי טיפולי לוויסות רגשי ומסייעת ברכישת כלים להתמודדות, בתרגולם וביישומם בחיי היום-יום.

אלו הן רק ארבע דוגמאות מתוך קשת שלמה של ערכות משחק, שהושקעו בהן ידע מקצועי וטיפולי רב, מחשבה מעמיקה ועיצוב, שהופכים אותן לכלי עבודה יעיל, מסקרן ואטרקטיבי, המגרה את הדמיון.

באתר “הקהילה“, שהוקם במטרה לפתח ולקדם את קהילת המטפלים מתחום ה-CBT, ושכיום מקבץ תחתיו יותר מאלף מטפלים ומטפלות בתחום, תוכלו למצוא ערכות משחק רבות נוספות, העוסקות במגוון נושאים והמציעות דרכים שונות ויצירתיות לגעת בנושאים רגישים ומורכבים וגם לאתר מטפלים ומטפלות מכל רחבי הארץ.

מוזמנות ומוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה ונשמח לכוון ולייעץ:

באימייל info@hakehila.co.il, או באמצעות פנייה דרך עמוד “צור קשר” באתר.

מאמרים נוספים

ספרים מומלצים לCBT

כאשר ניגשים לחפש ספרים טיפוליים מעולם ה- cbt, חוברת  cbt, או ספר מומלץ על cbt, חשוב להבין לפני כן את הבסיס להתפתחותה של השיטה, מאחר

קרא עוד »